AداخلGHAROOOON چند دههی گذشته، پرفروش ترین خودروهای بازار آمریکا گوناگون وانت بوده اند و محصولات فورد و شورولت درون این کشور، خریدارهای فراوانی دارند. ویژگیهای اختصاص وانتها و نیاز مشتری در آمریکا باعث شده است که میزانهایی مانند خودروفورد F-150 فروش درخورتوجهی تجربه کند. وانتها داخل استرالیا هم پرطرفدار هستند و درحقیقت، بخشی از فرهنگ و تاریخچه خودروسازی این کشور را تشکیل میدهند.
ما در ایران خودروهایی که محلی برای بارگیری و کابین سرنشین داشته باشد، تو کلاس وانت یا پیکاپطبقه بندی میکنیم؛ اما انسان استرالیا بخاطر وانتهای خاصشان اشتهار اختصاصی دارند و به آن افتخار میکنند. داخل استرالیا و نیوزیلند، فدایی وانتها با شهرت یوت (ute) شناخته میشوند و با پیکاپهای آمریکایی و ژاپنی متفاوت هستند.
وانت یوت براساس شاسی و پلتفرم خودروهای سواری نقشه کشی و تولید میشوند و درمقایسه با پیکاپهای سنتی، کابین کوچک تازگی دارند. واژهی «یوت» مخفف عبارت coupé utility به معنی «خودرو کوپهی باری» است. در وانت یوت، حصه بارگیری و کابین یکپارچه هستند؛ اما در پیکاپها این دو مستقل در نظر گرفته میشوند. با این تفاوت، ظرفیت بارگیری یوتها ناچیز از پیکاپها است.
براساس تحسین مشخص پیکاپ، فدایی از وانتهای موجود داخل میدان ایران مثل پیکان وانت و پراید 151 باید یوت تمجید شوند. البته یوتهای خوش ذات استرالیایی معمولا قدرتمند و دیفرانسل عقب هستند. با این مقدمه و آشنایی با وانت یوت، درک مفهوم رندهای این مقاله آسانتر میشود.
وب سایت استرالیاییباجت دایرکت (BudgetDirect) رندرهای جذابی منتشر کرده است که ایدهی واقعی آن، تصورکردن وانتهای یوت براساس خودروهای اتومبیل متنوع است. اگر آئودی، شورولت، دوج، فراری، هوندا، رنو، رولز رویس و تسلا وانت یوت استرالیایی تولید کنند، با چه محصولی روبه رو خواهیم شد؟ رندرهایی که درادامه میبینید، پاسخ تیم طراحی باجت دایرکت بوسیله این پرسش است.
آئودی؛ وانت RS4 تویین توربوشارژ
رندر وانت یوت آئودی براساس مدل RS4 نقشه کشی شده و جلوپنجره، کاپوت، سرتیز جلو و زیربندی مشابه سدان قدرتمند آلمانیها است. در این رندر، مینبوغ دماغه و بخش جلو خودرو تا ستون دوم کالبد را دقیقا مشابه RS4 یا RS5 تعریف کرد و مقدر شدن بارگیری و قفا وانتی مدل و عادی است. این وانت میتواند با سیستم طولانی چرخ محرک آئودی کواترو همراه باشد و پیشرانهی ۲/۹ لیتری TFSI تویین توربوشارژ مدل RS4 Avant با قدرت ۴۴۴ اسب بخار و گشتاور ۶۰۰ نیوتن متر و جعبه دندهی هشت سرعته خودکار روی آن انتصاب شود. طراحان باجت دایرکت پیش بینی کرده اند این وانت با ظرفیت کامل بارگیری میتواند تو زمان ۴/۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد.شورولت؛ پیوند اِل کامینو کلاسیک و کامارو
رندر وانت یوت شورولت با الهام از مدل کلاسیک ال کامینو (El Camino) محصول سالهای ۱۹۵۹ و ۱۹۶۴ در ترکیب با اولاد متاخر کامارو طراحی شده است. شورولت ال کامینو کلاسیک یکی از وانتهای پرطرفدار یوت محسوب میشود که درون این رندر، نمونهی مدرن آن با طراحی کامارو بوسیله تمثال کشیده شده است. پاره جلو این رندر کاملا شبیه کامارو به نظر میرسد که سرنوشت بارگیری بوسیله آن تکثیر شده است. طراح این رندر پیشرانهی تنفس طبیعی ۶/۲ لیتری V8 را برای آن داخل نظر اندوهناک است که میتواند عملکرد فنی درخورتوجهی داشته باشد و درون سرعت گیری، از فداکار معیارهای اسپرت هم بهتر باشد. البته شورولت پیکاپ سیلورادو را تولید میکند که ابتیاع چشمگیری دارد و پرت است وانت یوت را از این شرکت بزرگ آمریکایی ببینیم.دوج؛ بارکش چلنجر و چارجر
در فهرستی که وانت شورولت باشد، باید محصولی هم از دوج قرار قسط. از سال ۲۰۱۲، خرید خودروهای دوج داخل استرالیا راکد شده است؛ بنابراین، تیم نقشه کشی باجت دایرکت بازگشت این برند را با وانت یوت تصور کرده اند. رندر وانت یوت دوج ترکیبی از ابعاد بدنهی چلنجر با طراحی دماغه و سرنوشت جلویی چارجر است. اگر چنین خودرویی تولید شود که احتمالش تقریبا صفر است، بهترین پیشرانه برای آن موتور V8 دوج هلکت با قدرت ۷۰۷ اسب بخار خواهد بود.فراری؛ وانت جی تی
چند سال پیش تصور این فرض مضحک بوسیله رویت میرسید که فراری روزی شاسی بلندتولید کند؛ ولی این برند باستانی و محبوب به زودی نخستین شاسی بلند تاریخ خودروسازی با مدال اسب سرکش ایتالیایی را عرضه میبطی ء. حالا در دید بگیرید که وانت فراری چگونه خواهد بود؟ نمینبوغ آینده را پیش بینی کرد؛ اما رندر وانت یوت فراری واقعا دوست داشتنی است. فراری تو سال ۲۰۱۹ پنج خودرو رونمایی کرد که هرکدام ویژگیهای خاصی داشتند؛ به خصوص مقیاس روما (Roma) که تو بین محصولات این شرکت طراحی کاملا متفاوتی دارد.
رندر وانت فراری خیساندن مدل پورتوفینو (Portofino) با قسمت بارگیری است. این رندر جالب تا ستون دوم تنه کاملا قرین پورتوفینو بوسیله نظر میرسد و بخش بارگیری با گِل گیرهای عالی نمایی تهاجمیبوسیله غیرمحتمل ترین علیه فراری داده است. فرض وانت فراری با پیشرانهی ۳/۹ لیتری V8 نوظهور است؛ اما همه چیز بوسیله تقاضای بازار ارتباط دارد. شاید داخل آینده، وانتهای اسپرت و قدرتمند پرفروش ترین محصول بازار شوند و شاسی بلندها بوسیله تاریخ بپیوندند.هوندا؛ وانت سیویک
هوندا درحال مجهز وانت ریجلاین (Ridgeline) را تو شیار تولید دارد، ولی این مقیاس در استرالیا ارائه نمیشود. تیم طراحی باجت دایرکت برای تجسم وانت یوت هوندا که در استرالیا فروخته شود، مدل سیویک را تفویض کرده است. وانت سیویک درمقایسه با دیگر رندرهای این مقاله کوچک پر حرارت خواهد بود و با ارتفاع کمتر، اسپرت تر است. بهینه برگزینی برای پیشرانهی وانت یوت سیویک، پیشرانهی توربوشارژ هوندا با فناوری VTEC است که درون تیپ RS بازار استرالیا، ۳۰۵ اسب بخار قدرت دارد.رنو؛ وانت مگان RS
فرانسویها به وانت یوت هیچ علاقهای ندارند و باتوجه بوسیله جادهها و شهرهای نگرش زندگی شان، خودروهای کوچک شهری وهاچ بک را بیشتر میپسندند. رندری که مشاهده میکنید، پاسخ بوسیله این سؤال است: «وانت یوت رنو مگان RS چگونه خواهد بود؟» در نگاه اول، مدل سازی اسپرت و تهاجمینمای جلو مگان RS در ترکیب با قسمت بارگیری چندان عجیب حلق. این رندر را میتوان درکنار وانت سیویک فراغت داد؛ ولی باید از پیشرانهی کوچک تر ۱/۸ لیتری توربوشارژ با صندوق دندهی دستی ۶ سرعته استعمال یواش.رولز رویس؛ لوکس ترین وانت
رولز رویس در فهرست برندهایی قرار دارد که نمیاستعداد فرض کرد خودرویی متفاوت با محصولات همیشگی اش تولید یواش. بااین حال، همان طورکه دیدیم، این برند لوکس بریتانیایی حتی زودتر از فراری به راسته شاسی بلندها وارد شد. رولز رویس کالینن (Cullinan) را میتوان لوکس ترین شاسی بلند مقیاس جهان شناساندن کرد؛ اما وانت یوت رولز رویس چگونه خواهد بود؟
برای نقشه کشی لوکس ترین وانت دنیا، مدل سازی کلی رندر براساس مدل کوپهی Wraith انجام شده که خراج کار فوق العاده جذاب است. علاوه پیاده شدن هماهنگی کامل جزئیات طراحی معیار Wraith با قسمت بارگیری، درهای این وانت یوت هم کالسکهای هستند و از لولای دنبال باز میشوند. به نظر شما، چنانچه روزی رولز رویس وانت لوکس تولید کند، این میزان بخاطر انتقال و بارگیری چه محصولی استفاده خواهد شد؟تسلا؛ وانت برقی با طراحی رودستر
مقالهی مرتبط:رندرهای زیبا با خیساندن نقشه کشی خودروهای فیات کرایسلر و رنو
فعالیت شرکت خودروسازی تسلا در بازارجهانی با نسل اول رودستر فاتحه شد و این برند نوپا پس ازآن با مدلهای S، X و ۳ خیلی زود داخل جمع برندهای پرطرفدار فراغت گرفت. جدیدترین خودروهای تسلا دو میزان Y و سایبرتراک هستند و ارج بازار این برند بوسیله بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است. نمیاستعداد براساس طراحی سایبرتراک رندری جذاب ابداع کرد؛ بنابراین، باجت دایرکت نسل دوم رودستر را تو نظر پژمرده است.
باتوجه به سابقهی مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش ایلان ماسک، اصلا بعید نیست وانت یوت تسلا با گشتاور ۱۰هزار نیوتن متری رودستر جدید و سرعت گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت درون زمان ۱/۹ لحظه تولید شود. ترکیب مدل سازی رودستر جدید با تقدیر بارگیری وانت بدون نقص نیست؛ اما درمقایسه با سایبرتراک چطور؟
از دیدگاه شما، دوست داشتنی ترین رندر کدام است؟ واقعا امکان دارد سالهای آینده، همکاریهایی متشابه فراری و رولز رویس بی آرامیوانت یوت یا پیکاپ تولید کنند؟بیشتر بخوانید:مدیر پروژه تسلا معیار S S لوسید ایر را ستایش کردایلان ماسک جزئیات جدیدی را از تسلا سایبرتراک بی پرده کردآئودی RS7 تیونینگ با قیمت ۱۰۰ هزار دلار رونمایی شدایلان ماسک از عرضهی تاکسیهای خودران درون سال سیال وقوف دادپیشرانه/۷ ۳ لیتری فورد با گشتاور هزاره نیوتن متر معرفی کردن
نینتندو هک شدن ۱۶۰ هزار شمار کاربری را تأیید کرد